Skip to main content

Tombol Gear Kereta Tersekat (Naza Citra)





Masalah tombol gear tersekat jarang sekali terjadi..akan tetapi kalau ianya berlaku kepada kereta anda..kebiasaan masalahnya akan saya kongsi untuk anda semua..

Secara ringkasnya tanpa bercerita pangjang lebar...saya tunjukkan masalahnya....



Inilah kebiasaannya terjadi..suis brek rosak..menyebabkan tombol gear lock kat P tak boleh gerak langsung...secara ringkas buka suis minda..

1)Kereta gear auto
2)Stark engine
3)Tekan brek kaki terlebih dahulu
4)Gerakkan Tombol gear ke D untuk bergerak ke depan atau ke R untuk gerak ke belakang

Kesimpulannya,,,anda diwajibkan tekan brek dahulu baharu boleh gerakkan tombol gear...di pedal brek ada suis..

Suis itulah membuka lock di tombol gear...sebagai contoh..Anda tanggalkan negatif bateri...selepas itu...Anda cuba pergi tekan brek dan gerakkan tombol gear...pasti tersekat dan tak boleh gerak...

Masukkan balik negatif bateri ...tekan brek..pasti tombol gear dapat digerakkan...
Cuba Anda tekan brek..Mentol kat belakang akan menyala tanpa anda membuka kunci sama ada acc atau on....

Semoga bermanfaat untuk anda semua..

Comments

Popular posts from this blog

Engine Perodua Rusa

Sebuah kereta yang berupa Van telah dikeluarkan oleh Perodua,,pada masa pengeluarannya juga Proton telah mengeluarkan model berkonsep seakan sama iaitu Proton Juara... Di era kemunculannya,,agak berjaya juga ,,,boleh diterima oleh pembeli-pembeli yang mengingikan sebuah kenderaan yang boleh muat lebih 5 orang dan harga yang berpatutan ,,,mampu milik... Engine berkedudukan agak senget yang bersesuaian dengan tempat kedudukan dibawah kerusi belakang,, bateri juga ditempatkan di kedudukan yang sama,,berbeza dengan kereta,,,jika tidak jumpa kedudukannya,,cuba buka carpet dikaki tempat duduk belakang driver... Radiator juga ditempatkan disini,,penapis udara juga berada kat sini,,buka sahaja ruang carpet kat sini terus jumpa segala benda dibawah... Inilah tempat kedudukan bateri,,,bersebelahan dengan penapis udara,,,agak tersusut juga jika tidak dibuka carpet,,ia sebenarnya agak ringkas dan tidak begitu susah,,di mana ruang untuk tangan sangat selesa bagi membuka dan install...

Saiz Tudung Radiator Viva

Untuk setiap kereta,,,tidak sama saiz walaupun rupanya seakan sama sahaja,,jangan sesekali bertukar saiz apabila hendak menukarkan yang baharu.. Jika tudung mengalami kerosakan,,kebiasaanya akan terjadi air tendang ikut tangki spare...apabila ditanggalkan tudung radiator.... Hidupkan engine,,,jika air didalam tangki radiator melonjak-lonjak terlalu tinggi,,,kereta dah overhead...jika air tidak melonjak tinggi,,,engine ok... pada waktu pagi,,sebelum menghidupkan kereta,,,cuba buka tudung minyak selinder,,,jika ada keputihan,,,,menandakan wap air,,dah overhead,,jika tiada,,,engine ok...... Viva saiznya adalah 1.1

Apa Itu Assy Pump Dan Cara Test Kerosakan

Kebanyakan kereta yang menggunakan sistem kaburetor akan ada Assy pump,,kegunaannya adalah untuk mengepam minyak petrol untuk dibekalkan ke kaburetor.. Kebiasaannya Assy pump akan berada disebelah  cylinder head,,yang mengerakkan assy pump adalah Camshaft... Jika benda ini rosak,,,engine tak dapat dihidupkan oleh kerana minyak petrol tak akan sampai ke kaburetor... Ada juga kerosakannya disebabkan assy pump ada kebocoran sebelah dalam menyebabkan minyak petrol akan masuk ke ruang engine yang tak sepatutnya.. Maka akan bercampur dengan minyak cylinder,,,apabila minyak cylinder bercampur dengan minyak petrol menyebabkan tahap kelikatan minyak cylinder akan berkurangan dan akan terjadi gejala hakisan... Akan tetapi perkara sedemikian jarang terjadi,,yang biasa terjadi Assy pump rosak dan minyak petrol tak dapat di disalurkan ke kaburetor... Ada juga gejala yang jarang juga terjadi,,ekoran daripada kehausan Camshaft,,terutamanya dekat pedal assy pump,,.. Jika gejala i...