Skip to main content

Satay Atau Stabilizer link



Kebiasaan benda ini boleh jumpa dekat kereta jenis proton saga,iswara dan wira ,,juga sewaktu dengannya....

Nama standart adalah Stabilizer link manakala nama kampung adalah satay,,berkemungkinan rupanya sedikit seperti satay,,maka termaktuplah dekat kedai spare part gelaran satay ,,terutamanya di negeri Kelantan,,,lain negeri lain gelarannya..

Tugasannya adalah sebagai sokongan kepada Lower Arm ataupun nama glamour adalah Paha...jika getahnya pecah dan rosak ,,maka sokongan akan goyang,,,

Kalau yang jenis ini agak murah sedikit harganya,,,boleh dapat lebih kurang berbelas ringgit sahaja,,itupun jika beli sendiri,,jika dekat bengkel mungkin lebih tinggi sedikit...

Cara pasang yang betul adalah seperti didalam gambar diatas,,,ada juga kekadang tu,,budak baharu yang memasang sebaliknya,,,beginilah yang sepatutnya...

Akan tetapi ,,cuba lihat dengan teliti gambar diatas,,,ada sedikit kesilapan cara susun atur getah,bush dan washer,,,...

Bolt dah betul,,,cuma yang salahnya adalah getah dan washer,,sepatutnya,,,washer diatas dan getah kat bawah,,bush dah masuk kedalam getah,,washer ditugaskan sebagai sempadan,,namun oleh kesilapan merosakkan getah yang diharapkan....

Comments

  1. sy nk tanya kereta sy satey ni selalu pecah.. dh try kunci ketat or longgar tetap pecah..yg sebelah kiri.. apa masalah nya ni

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Engine Perodua Rusa

Sebuah kereta yang berupa Van telah dikeluarkan oleh Perodua,,pada masa pengeluarannya juga Proton telah mengeluarkan model berkonsep seakan sama iaitu Proton Juara... Di era kemunculannya,,agak berjaya juga ,,,boleh diterima oleh pembeli-pembeli yang mengingikan sebuah kenderaan yang boleh muat lebih 5 orang dan harga yang berpatutan ,,,mampu milik... Engine berkedudukan agak senget yang bersesuaian dengan tempat kedudukan dibawah kerusi belakang,, bateri juga ditempatkan di kedudukan yang sama,,berbeza dengan kereta,,,jika tidak jumpa kedudukannya,,cuba buka carpet dikaki tempat duduk belakang driver... Radiator juga ditempatkan disini,,penapis udara juga berada kat sini,,buka sahaja ruang carpet kat sini terus jumpa segala benda dibawah... Inilah tempat kedudukan bateri,,,bersebelahan dengan penapis udara,,,agak tersusut juga jika tidak dibuka carpet,,ia sebenarnya agak ringkas dan tidak begitu susah,,di mana ruang untuk tangan sangat selesa bagi membuka dan install

Apa Itu Assy Pump Dan Cara Test Kerosakan

Kebanyakan kereta yang menggunakan sistem kaburetor akan ada Assy pump,,kegunaannya adalah untuk mengepam minyak petrol untuk dibekalkan ke kaburetor.. Kebiasaannya Assy pump akan berada disebelah  cylinder head,,yang mengerakkan assy pump adalah Camshaft... Jika benda ini rosak,,,engine tak dapat dihidupkan oleh kerana minyak petrol tak akan sampai ke kaburetor... Ada juga kerosakannya disebabkan assy pump ada kebocoran sebelah dalam menyebabkan minyak petrol akan masuk ke ruang engine yang tak sepatutnya.. Maka akan bercampur dengan minyak cylinder,,,apabila minyak cylinder bercampur dengan minyak petrol menyebabkan tahap kelikatan minyak cylinder akan berkurangan dan akan terjadi gejala hakisan... Akan tetapi perkara sedemikian jarang terjadi,,yang biasa terjadi Assy pump rosak dan minyak petrol tak dapat di disalurkan ke kaburetor... Ada juga gejala yang jarang juga terjadi,,ekoran daripada kehausan Camshaft,,terutamanya dekat pedal assy pump,,.. Jika gejala ini t

Suis Lampu Brek

Lampu brek tidak menyala,,,kebiasaannya mentol terbakar atau bahasa baik ialah terputus..mungkin pemandu tidak akan perasan jika mentol tak menyala kerana ia berada kat belakang.. Gambar diatas menceritakan sedikit tentang mengetes atau cek current diwayar masuk ke suis brek...kalau tengok gambar diatas lampu test lamp menyala menandakan ada current atau supply.. Jika ia menyala bermakna fius dekat fius box tidak putus,,sudah ada tertulis dekat tudung atau cover penutup fius box..yang mana satu fiusnya... Boleh juga digunakan satu wayar dan jumper wayar kat sebelahnya,,kemudian lihat lampu kat belakang menyala atau tidak,,jika menyala perjalanan supply ok.. Jika tak menyala,,cuba cek mentol jika ada yang terputus... Masukkan soket ke suis lampu brek,,kemudian tekan pedal brek,,lihat lampu kat belakang menyala ataupun tidak,,, Cara cek suis lampu brek adalah dengan cara menggunakan lampu test lamp.. 1) Satu wayar mesti ada current,,supply ke lampu brek tidak memerlukan