Skip to main content

Engine Perodua Rusa

Sebuah kereta yang berupa Van telah dikeluarkan oleh Perodua,,pada masa pengeluarannya juga Proton telah mengeluarkan model berkonsep seakan sama iaitu Proton Juara...

Di era kemunculannya,,agak berjaya juga ,,,boleh diterima oleh pembeli-pembeli yang mengingikan sebuah kenderaan yang boleh muat lebih 5 orang dan harga yang berpatutan ,,,mampu milik...


Engine berkedudukan agak senget yang bersesuaian dengan tempat kedudukan dibawah kerusi belakang,,

bateri juga ditempatkan di kedudukan yang sama,,berbeza dengan kereta,,,jika tidak jumpa kedudukannya,,cuba buka carpet dikaki tempat duduk belakang driver...

Radiator juga ditempatkan disini,,penapis udara juga berada kat sini,,buka sahaja ruang carpet kat sini terus jumpa segala benda dibawah...



Inilah tempat kedudukan bateri,,,bersebelahan dengan penapis udara,,,agak tersusut juga jika tidak dibuka carpet,,ia sebenarnya agak ringkas dan tidak begitu susah,,di mana ruang untuk tangan sangat selesa bagi membuka dan install yang baharu...



Penapis udara berbentuk bulat,,seperti penapis udara lori kayu dan juga seperti proton iswara yang UK space,,,



Coil plug,,inilah rupanya,,seakan serupa dengan Kancil 660..kebiasaannya jika benda seakan sama,,ia boleh di gunakan coil plug kancil,,jika susah hendak dapatkan part rusa..



Cable gear,,,jika disini ada tercabut clip atau pin lok cable tertanggal,,,berkemungkinan susah untuk memasukkan gear antara gear,,walaupun clutch masih elok...

Ganda belakang,,,bermakna ia tarik belakang,,tiada drive shaft dibahagian depan kerana ia bukan 4wd..



Sebelah kiri tempat buang angin brek dan sebelah kanan belakang tak ada tempat buang angin brek,,hanya perlu buang angin sebelah kiri sahaja untuk bahagian belakang..



Ia menggunakan power pulas untuk membuka cermin pintu,,tidak menggunakan power window,,dimana perlu menekan suis sahaja untuk membuka dan menutup cermin...



Distributor,,,inilah kedudukannya dimana ia membekalkan current untuk pembakaraan di spart plug...



Carburetor,,,inilah dia yang dibekalkan untuk engine rusa,,tidak menggunakan sistem injection tetapi menggunakan sistem carburetor..

Comments

  1. Hilo..nak bertanya ni...sya guna van rusa ..masalah selalu enjin mati tgh drver ..pas on blik ok......rpm selalu drap turun naik...skli turun enjin mati.......apa ke mslah enjin rusa Sya ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dah kena. Pastu pi bengkel, Tukar plug dan servis carberator, setting sikit² dah ok.

      Delete
  2. Slm,nk tanya sbb ape enjin rusa klu kena lopak air trus mati,ade tak cara untuk tutup tmpt tu

    ReplyDelete
  3. cap distributor mesti seal dgn silikon.. pastu double precoution.. bungkus distributor guna plastik.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Apa Itu Assy Pump Dan Cara Test Kerosakan

Kebanyakan kereta yang menggunakan sistem kaburetor akan ada Assy pump,,kegunaannya adalah untuk mengepam minyak petrol untuk dibekalkan ke kaburetor.. Kebiasaannya Assy pump akan berada disebelah  cylinder head,,yang mengerakkan assy pump adalah Camshaft... Jika benda ini rosak,,,engine tak dapat dihidupkan oleh kerana minyak petrol tak akan sampai ke kaburetor... Ada juga kerosakannya disebabkan assy pump ada kebocoran sebelah dalam menyebabkan minyak petrol akan masuk ke ruang engine yang tak sepatutnya.. Maka akan bercampur dengan minyak cylinder,,,apabila minyak cylinder bercampur dengan minyak petrol menyebabkan tahap kelikatan minyak cylinder akan berkurangan dan akan terjadi gejala hakisan... Akan tetapi perkara sedemikian jarang terjadi,,yang biasa terjadi Assy pump rosak dan minyak petrol tak dapat di disalurkan ke kaburetor... Ada juga gejala yang jarang juga terjadi,,ekoran daripada kehausan Camshaft,,terutamanya dekat pedal assy pump,,.. Jika gejala i...

Saiz Tudung Radiator Viva

Untuk setiap kereta,,,tidak sama saiz walaupun rupanya seakan sama sahaja,,jangan sesekali bertukar saiz apabila hendak menukarkan yang baharu.. Jika tudung mengalami kerosakan,,kebiasaanya akan terjadi air tendang ikut tangki spare...apabila ditanggalkan tudung radiator.... Hidupkan engine,,,jika air didalam tangki radiator melonjak-lonjak terlalu tinggi,,,kereta dah overhead...jika air tidak melonjak tinggi,,,engine ok... pada waktu pagi,,sebelum menghidupkan kereta,,,cuba buka tudung minyak selinder,,,jika ada keputihan,,,,menandakan wap air,,dah overhead,,jika tiada,,,engine ok...... Viva saiznya adalah 1.1