Nama standard adalah Radiator Cap,,,nama yang biasa tudung tangki air,,walaupun nampak sahaja ringkas,,namun ia ada fungsi tersendiri dan boleh dikatagori penting juga untuk fungsi air...
Apakah kebiasaannya jika tudung ini menunjukkan kerosakan..
1) Air didalam tangki utama akan menolak ketangki spare atau tangki sokongan..
2) Apabila Air didalam tangki utama asyik tendang sahaja ke tangki spare,,lama kelamaan air didalam engine pun turut kering...
3) Jika air didalam ruang engine dan tangki utama berkurangan,,berkemungkinan akan berlaku di meter menaik di meter melebihi antara tengah ke atas iaitu ke high atau tinggi...
4) Jika berlaku gejala demikian,,segera berhenti di tepi jalan dan mematikan engine...
5) Tunggu engine sejuk terlebih dahulu dan seeloknya ada kain untuk dibasahkan,,kemudian buka tudung tangki beralaskan kain yang basah tadi,,tunggu engine sejuk...
6) Masukkan air kedalam tangki utama dan buang lebihan di tangki spare,,jangan tutup lagi penutup tangki...
7) Hidupkan engine,,jika air tidak meloncak-loncak di tangki utama,,itu adalah petanda baik,,cylinder head masih elok ...
8) Tunggu kipas berpusing terlebih dahulu dalam linkungan 3 kali seeloknya,,apabila berpusing,,tambah air ditangki utama ekoran dari oleh water pump dan bukaan thormostat..
9) Sesentengah kereta,,apabila isi air penuh di dalam tangki utama dan pasang tudung tangki,,kemudian apabila kipas berpusing,,tambah air di tangki spare,,contohnya seperti Waja engine Mitsubhisi...
10) Setelah 3 kali berpusing,,bolehlah di pasang tudung tangki tadi,,,jika tak biasa pasang ketika engine hidup,,matikan dahulu engine,,tunggu sejuk kemudian pasang penutup tadi..
Itulah langkah-langkah apabila terjadi gejala seperti berikut,,semoga bermanfaat untuk semua pembaca......
Comments
Post a Comment