Kebanyakan kereta yang menggunakan sistem kaburetor akan ada Assy pump,,kegunaannya adalah untuk mengepam minyak petrol untuk dibekalkan ke kaburetor..
Kebiasaannya Assy pump akan berada disebelah cylinder head,,yang mengerakkan assy pump adalah Camshaft...
Jika benda ini rosak,,,engine tak dapat dihidupkan oleh kerana minyak petrol tak akan sampai ke kaburetor...
Ada juga kerosakannya disebabkan assy pump ada kebocoran sebelah dalam menyebabkan minyak petrol akan masuk ke ruang engine yang tak sepatutnya..
Maka akan bercampur dengan minyak cylinder,,,apabila minyak cylinder bercampur dengan minyak petrol menyebabkan tahap kelikatan minyak cylinder akan berkurangan dan akan terjadi gejala hakisan...
Akan tetapi perkara sedemikian jarang terjadi,,yang biasa terjadi Assy pump rosak dan minyak petrol tak dapat di disalurkan ke kaburetor...
Ada juga gejala yang jarang juga terjadi,,ekoran daripada kehausan Camshaft,,terutamanya dekat pedal assy pump,,..
Jika gejala ini terjadi,,tahap kerja Assy Pump akan berkurangan dan tidak dapat menbekalkan minyak petrol secukupnya ke kaburetor....
Salah satu cara untuk mengetahui tahap kerosakannya,,,
1) Tanggalkan Hose Assy Pump ke kaburetor..
2) Sediakan botol,,masukkan hose tadi kedalam botol,,demi keselamatan...
3) Start engine,,jiaka minyak petrol keluar melalui Hose ,,bermakna Assy Pump Ok,,jika sebaliknya Assy Pump rosak dan perlu gantikan yang baharu...
Comments
Post a Comment