Skip to main content

Engine Naza Ria



Inilah rupa engine Naza Ria...6 piston di kenali sebagai engine V6...harga kereta ni masa baharu keluar dahulu,,dalam linkungan RM104 000...

Mungkin terkejut dengan kejatuhan harganya..sekarang RM10,000 pun dah boleh beli..bawah dari RM10k pun boleh dapat..

Kebiasaan kereta ini,,kebanyakan engine yang bermasalah...minyak selinder bercampur air..akibat daripada 2k dia boleh dikeluarkan daripada blok engine...perumah 2k apabila dah berumur ia bermasalah...

Ada juga terjadi akibat daripada kecuaian owner itu sendiri,,,tidak memeriksa paip-paip air dan sering juga paip T yang reput..memerlukan penukaran yang segera..namun dibiarkan...



Kedudukan Timing Belt bahagian depan,,,Water pump di celah V...Beltnya tak perlu di ditegangkan cara manual,,,kerana ia sudah ada dumper,,,apa yang penting,,kedudukan mark mesti betul dan tepat..

Pully disebelah kiri ada tanda L kat atas manakala sebelah kanan R kat atas...marknya terletak di sebelah dalam.....



Ini pula Timing Belt sebelah belakang,,,,Kiri dan kanan ada..perlu ditegangkan secara manual...apabila yang didepan sudah betul kedudukan marknya,,,baharu dibuka yang dibelakang..

Apa yang pengting,,,betulkan mark yang pully sebelah luar,,,pully yang sebelah dalam dah betul kerana ia selari dengan pully di Timing Belt sebelah depan...

Selepas itu cari elankey yang sepadan dengannya,,,jangan dilupa..spring kat bearing masukkan dengan betul,,,kemudian tegangkan belt,,ikat skru secukup rasa...

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Engine Perodua Rusa

Sebuah kereta yang berupa Van telah dikeluarkan oleh Perodua,,pada masa pengeluarannya juga Proton telah mengeluarkan model berkonsep seakan sama iaitu Proton Juara... Di era kemunculannya,,agak berjaya juga ,,,boleh diterima oleh pembeli-pembeli yang mengingikan sebuah kenderaan yang boleh muat lebih 5 orang dan harga yang berpatutan ,,,mampu milik... Engine berkedudukan agak senget yang bersesuaian dengan tempat kedudukan dibawah kerusi belakang,, bateri juga ditempatkan di kedudukan yang sama,,berbeza dengan kereta,,,jika tidak jumpa kedudukannya,,cuba buka carpet dikaki tempat duduk belakang driver... Radiator juga ditempatkan disini,,penapis udara juga berada kat sini,,buka sahaja ruang carpet kat sini terus jumpa segala benda dibawah... Inilah tempat kedudukan bateri,,,bersebelahan dengan penapis udara,,,agak tersusut juga jika tidak dibuka carpet,,ia sebenarnya agak ringkas dan tidak begitu susah,,di mana ruang untuk tangan sangat selesa bagi membuka dan install

Apa Itu Assy Pump Dan Cara Test Kerosakan

Kebanyakan kereta yang menggunakan sistem kaburetor akan ada Assy pump,,kegunaannya adalah untuk mengepam minyak petrol untuk dibekalkan ke kaburetor.. Kebiasaannya Assy pump akan berada disebelah  cylinder head,,yang mengerakkan assy pump adalah Camshaft... Jika benda ini rosak,,,engine tak dapat dihidupkan oleh kerana minyak petrol tak akan sampai ke kaburetor... Ada juga kerosakannya disebabkan assy pump ada kebocoran sebelah dalam menyebabkan minyak petrol akan masuk ke ruang engine yang tak sepatutnya.. Maka akan bercampur dengan minyak cylinder,,,apabila minyak cylinder bercampur dengan minyak petrol menyebabkan tahap kelikatan minyak cylinder akan berkurangan dan akan terjadi gejala hakisan... Akan tetapi perkara sedemikian jarang terjadi,,yang biasa terjadi Assy pump rosak dan minyak petrol tak dapat di disalurkan ke kaburetor... Ada juga gejala yang jarang juga terjadi,,ekoran daripada kehausan Camshaft,,terutamanya dekat pedal assy pump,,.. Jika gejala ini t

Suis Lampu Brek

Lampu brek tidak menyala,,,kebiasaannya mentol terbakar atau bahasa baik ialah terputus..mungkin pemandu tidak akan perasan jika mentol tak menyala kerana ia berada kat belakang.. Gambar diatas menceritakan sedikit tentang mengetes atau cek current diwayar masuk ke suis brek...kalau tengok gambar diatas lampu test lamp menyala menandakan ada current atau supply.. Jika ia menyala bermakna fius dekat fius box tidak putus,,sudah ada tertulis dekat tudung atau cover penutup fius box..yang mana satu fiusnya... Boleh juga digunakan satu wayar dan jumper wayar kat sebelahnya,,kemudian lihat lampu kat belakang menyala atau tidak,,jika menyala perjalanan supply ok.. Jika tak menyala,,cuba cek mentol jika ada yang terputus... Masukkan soket ke suis lampu brek,,kemudian tekan pedal brek,,lihat lampu kat belakang menyala ataupun tidak,,, Cara cek suis lampu brek adalah dengan cara menggunakan lampu test lamp.. 1) Satu wayar mesti ada current,,supply ke lampu brek tidak memerlukan