Inilah rupa engine Naza Ria...6 piston di kenali sebagai engine V6...harga kereta ni masa baharu keluar dahulu,,dalam linkungan RM104 000...
Mungkin terkejut dengan kejatuhan harganya..sekarang RM10,000 pun dah boleh beli..bawah dari RM10k pun boleh dapat..
Kebiasaan kereta ini,,kebanyakan engine yang bermasalah...minyak selinder bercampur air..akibat daripada 2k dia boleh dikeluarkan daripada blok engine...perumah 2k apabila dah berumur ia bermasalah...
Ada juga terjadi akibat daripada kecuaian owner itu sendiri,,,tidak memeriksa paip-paip air dan sering juga paip T yang reput..memerlukan penukaran yang segera..namun dibiarkan...
Kedudukan Timing Belt bahagian depan,,,Water pump di celah V...Beltnya tak perlu di ditegangkan cara manual,,,kerana ia sudah ada dumper,,,apa yang penting,,kedudukan mark mesti betul dan tepat..
Pully disebelah kiri ada tanda L kat atas manakala sebelah kanan R kat atas...marknya terletak di sebelah dalam.....
Ini pula Timing Belt sebelah belakang,,,,Kiri dan kanan ada..perlu ditegangkan secara manual...apabila yang didepan sudah betul kedudukan marknya,,,baharu dibuka yang dibelakang..
Apa yang pengting,,,betulkan mark yang pully sebelah luar,,,pully yang sebelah dalam dah betul kerana ia selari dengan pully di Timing Belt sebelah depan...
Selepas itu cari elankey yang sepadan dengannya,,,jangan dilupa..spring kat bearing masukkan dengan betul,,,kemudian tegangkan belt,,ikat skru secukup rasa...
klo boleh tau berapa harga Taming belt (Naza Ria)
ReplyDelete