Skip to main content

Kaburetor Yamaha Ego Lc



Rupa Kaburetor sebuah motosikal skuter Yamaha,,,ini pandangan sebelah dalam,,ada butterfly...yang akan terbuka apabila trottle dipulas ataupun pendikit....bukaanya mengikut tarikan cabel...makin besar bukaannya,,makin laju injin ..ditepinya ada sensor pengesan bukaan trottle...lebih kurang TPS juga..



Pandangan sebelah penapis,,,dari sinilah udara disedup,,memasuki ruang yang telah tersedia,,,yang lubang kecil tu,,masa melahu,tanpa dipulas trottle,,,apabila dipulas trottle ,,,piston kaburetor akan terangkat,,banyaklah angin akan disedup,,tarikan minyak petrol bertamlah laju ke ruang pembakaran..



Apabila dibuka,,inilah rupanya dalam kaburetor,,,ada main jet,pilot jet dan juga pelampung minyak berserta penutup ruang minyak apabila pelampung dah naik keatas,,,fungsinya seakan sama dengan pelampung tangki air untuk kegunaan disetiap rumah...



Penutup apabila minyak dah penuh dalam takungan,,biasanya ia dipanggil dengan gelaran Float ...jika ia rosak,,hose overflow kat kaburetor akan keluar minyak petrol,,terutamanya apabila injin dimatikan,,,ia juga akan menyebabkan injin susah nak dihidupkan,,banyak kalilah kena kick starter atau kick tendang....kerana tangki dari kaburetor selalu kosong...



Ini adalah pelampung dalam kaburetor,,kegunaannya sebagai membuka laluan petrol masuk ketangki simpanan dalam kaburetor dan menutup laluan apabila dah penuh dalam simpanan...



Main jet,,,laluan petrol apabila jarum kaburetor terangkat,,,saiznya bergantung kepada kaburetor itu sendiri atau cc motosikal....

Pilot jet,,,..sebagai control udara atau kemasukan angin ke kaburetor,,,saisnya juga bergantung pada kaburetor itu sendiri atau cc motosikal..



Takong simpanan petrol....inilah rupanya disebelah dalam,,apabila dibuka dari badan kaburetor...


Jangan lupa gasket,,,Sama sahaja dengan Nouvo lc.....

Comments

  1. Bro..tumpang tnya..klu nk buang minyak skru mna yang nk buka...motor ego lc...motor susah nk start....kick start pn hidup kjap ja bru mati blik...spark plug bru tukar...

    ReplyDelete
  2. Boss try check tps sensor tgok boss....

    ReplyDelete
  3. Bos nak tanya saiz main pilot dan pilot jet ego lc karburetor standard berapa ye

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Engine Perodua Rusa

Sebuah kereta yang berupa Van telah dikeluarkan oleh Perodua,,pada masa pengeluarannya juga Proton telah mengeluarkan model berkonsep seakan sama iaitu Proton Juara... Di era kemunculannya,,agak berjaya juga ,,,boleh diterima oleh pembeli-pembeli yang mengingikan sebuah kenderaan yang boleh muat lebih 5 orang dan harga yang berpatutan ,,,mampu milik... Engine berkedudukan agak senget yang bersesuaian dengan tempat kedudukan dibawah kerusi belakang,, bateri juga ditempatkan di kedudukan yang sama,,berbeza dengan kereta,,,jika tidak jumpa kedudukannya,,cuba buka carpet dikaki tempat duduk belakang driver... Radiator juga ditempatkan disini,,penapis udara juga berada kat sini,,buka sahaja ruang carpet kat sini terus jumpa segala benda dibawah... Inilah tempat kedudukan bateri,,,bersebelahan dengan penapis udara,,,agak tersusut juga jika tidak dibuka carpet,,ia sebenarnya agak ringkas dan tidak begitu susah,,di mana ruang untuk tangan sangat selesa bagi membuka dan install...

Saiz Tudung Radiator Viva

Untuk setiap kereta,,,tidak sama saiz walaupun rupanya seakan sama sahaja,,jangan sesekali bertukar saiz apabila hendak menukarkan yang baharu.. Jika tudung mengalami kerosakan,,kebiasaanya akan terjadi air tendang ikut tangki spare...apabila ditanggalkan tudung radiator.... Hidupkan engine,,,jika air didalam tangki radiator melonjak-lonjak terlalu tinggi,,,kereta dah overhead...jika air tidak melonjak tinggi,,,engine ok... pada waktu pagi,,sebelum menghidupkan kereta,,,cuba buka tudung minyak selinder,,,jika ada keputihan,,,,menandakan wap air,,dah overhead,,jika tiada,,,engine ok...... Viva saiznya adalah 1.1

Apa Itu Assy Pump Dan Cara Test Kerosakan

Kebanyakan kereta yang menggunakan sistem kaburetor akan ada Assy pump,,kegunaannya adalah untuk mengepam minyak petrol untuk dibekalkan ke kaburetor.. Kebiasaannya Assy pump akan berada disebelah  cylinder head,,yang mengerakkan assy pump adalah Camshaft... Jika benda ini rosak,,,engine tak dapat dihidupkan oleh kerana minyak petrol tak akan sampai ke kaburetor... Ada juga kerosakannya disebabkan assy pump ada kebocoran sebelah dalam menyebabkan minyak petrol akan masuk ke ruang engine yang tak sepatutnya.. Maka akan bercampur dengan minyak cylinder,,,apabila minyak cylinder bercampur dengan minyak petrol menyebabkan tahap kelikatan minyak cylinder akan berkurangan dan akan terjadi gejala hakisan... Akan tetapi perkara sedemikian jarang terjadi,,yang biasa terjadi Assy pump rosak dan minyak petrol tak dapat di disalurkan ke kaburetor... Ada juga gejala yang jarang juga terjadi,,ekoran daripada kehausan Camshaft,,terutamanya dekat pedal assy pump,,.. Jika gejala i...