Master pump,,,setiap kereta mesti ada benda ini...
1)Untuk memberhentikan kenderaan apabila diperlukan...
2)Ada soket yang keluar darinya,,kegunaannya sebagai petunjuk aras cecair brek di takong simpanan..
3)Ada paip besi keluar darinya,,,kegunaannya adalah sebagai saliran ke brek hadapan dan belakang..
4)Apabila ditekan pedal brek,,ke empat brek,,belakang dan hadapan akan serentak mencengkam dan menberhentikan kenderaan..
5)Jika ia rosak,,biasanya brek akan rendah,,tekan pedal hingga nak sampai lantai baru jadi...ataupun kena pum-pum baru keempat-empat tayar berhenti..
6)Biasanya repair kit bocor,,tanda-tandanya ada bendalir brek yang menyebabkan servor berkarat...
7)Ada juga terjadi kerana bendalir atau minyak brek terlalu kotor dan saliran tersumbat dengan kekotoran,,,
8) Untuk keselamatan,,,perlu dibaiki segera,,demi keselamatan pemanduan...
Comments
Post a Comment