Skip to main content

Bateri Yamaha Ego

Bateri teramat penting untuk motosikal jenis skuter,,oleh kerana penyetat tendang berkedudukan sebelah kiri dan terkebelakang,,menyukarkan untuk tendang apabila berada diatas motosikal jenis skuter,,ia juga menyukarkan apabila tersekat oleh tongkat dua..



Jenis KOYOKO menjadi pilihan kerana kandungannya adalah gel..Tidak menggunakan air asid,,jadi ia selamat untuk kerangka motosikal daripada berkarat,,pengguna bateri jenis ini adalah pilihan yang terbaik,,ia juga tahan lama dan tidak memerlukan penjagaan yang kerap...





Saiz untuk motosikal jenis Yamaha Ego adalah YB5L-BS ,,,lain jenis lain saiz,,,bergantung pada tempat bateri pada motosikal,,ada yang tinggi,,ada juga yang rendah,,ada yang lebar dan bermacam lagi,,mengikut keperluan sesebuah motosikal..



Apabila dikeluarkan daripada kotak,,inilah dia wajah berbodi hitam dan siap cop sirim lagi...tanda tambah adalah positif manakala tanda tolak pula adalah negatif,,jangan silap apabila kerja memasang dekat motosikal,,

Macam mana kalau silap pasang,,jikalau motosikal masih ada fius,,berkemungkinan selamat,,fius akan terputus,,tukar fius yang baru,,..

Kebiasaannya apabila bateri rosak,,apabila tekan suis penghidup,,ia akan berbunyi relay sahaja,,akan tetapi injin tak dapat dihidupkan...

Jangan lupa tarik brek dan tekan suis penghidup,,sistem ini sebagai langkah keselamatan kerana mosikal skuter adalah auto,,pusing sahaja trottle terus jalan...

Comments

Popular posts from this blog

Engine Perodua Rusa

Sebuah kereta yang berupa Van telah dikeluarkan oleh Perodua,,pada masa pengeluarannya juga Proton telah mengeluarkan model berkonsep seakan sama iaitu Proton Juara... Di era kemunculannya,,agak berjaya juga ,,,boleh diterima oleh pembeli-pembeli yang mengingikan sebuah kenderaan yang boleh muat lebih 5 orang dan harga yang berpatutan ,,,mampu milik... Engine berkedudukan agak senget yang bersesuaian dengan tempat kedudukan dibawah kerusi belakang,, bateri juga ditempatkan di kedudukan yang sama,,berbeza dengan kereta,,,jika tidak jumpa kedudukannya,,cuba buka carpet dikaki tempat duduk belakang driver... Radiator juga ditempatkan disini,,penapis udara juga berada kat sini,,buka sahaja ruang carpet kat sini terus jumpa segala benda dibawah... Inilah tempat kedudukan bateri,,,bersebelahan dengan penapis udara,,,agak tersusut juga jika tidak dibuka carpet,,ia sebenarnya agak ringkas dan tidak begitu susah,,di mana ruang untuk tangan sangat selesa bagi membuka dan install

Apa Itu Assy Pump Dan Cara Test Kerosakan

Kebanyakan kereta yang menggunakan sistem kaburetor akan ada Assy pump,,kegunaannya adalah untuk mengepam minyak petrol untuk dibekalkan ke kaburetor.. Kebiasaannya Assy pump akan berada disebelah  cylinder head,,yang mengerakkan assy pump adalah Camshaft... Jika benda ini rosak,,,engine tak dapat dihidupkan oleh kerana minyak petrol tak akan sampai ke kaburetor... Ada juga kerosakannya disebabkan assy pump ada kebocoran sebelah dalam menyebabkan minyak petrol akan masuk ke ruang engine yang tak sepatutnya.. Maka akan bercampur dengan minyak cylinder,,,apabila minyak cylinder bercampur dengan minyak petrol menyebabkan tahap kelikatan minyak cylinder akan berkurangan dan akan terjadi gejala hakisan... Akan tetapi perkara sedemikian jarang terjadi,,yang biasa terjadi Assy pump rosak dan minyak petrol tak dapat di disalurkan ke kaburetor... Ada juga gejala yang jarang juga terjadi,,ekoran daripada kehausan Camshaft,,terutamanya dekat pedal assy pump,,.. Jika gejala ini t

Suis Lampu Brek

Lampu brek tidak menyala,,,kebiasaannya mentol terbakar atau bahasa baik ialah terputus..mungkin pemandu tidak akan perasan jika mentol tak menyala kerana ia berada kat belakang.. Gambar diatas menceritakan sedikit tentang mengetes atau cek current diwayar masuk ke suis brek...kalau tengok gambar diatas lampu test lamp menyala menandakan ada current atau supply.. Jika ia menyala bermakna fius dekat fius box tidak putus,,sudah ada tertulis dekat tudung atau cover penutup fius box..yang mana satu fiusnya... Boleh juga digunakan satu wayar dan jumper wayar kat sebelahnya,,kemudian lihat lampu kat belakang menyala atau tidak,,jika menyala perjalanan supply ok.. Jika tak menyala,,cuba cek mentol jika ada yang terputus... Masukkan soket ke suis lampu brek,,kemudian tekan pedal brek,,lihat lampu kat belakang menyala ataupun tidak,,, Cara cek suis lampu brek adalah dengan cara menggunakan lampu test lamp.. 1) Satu wayar mesti ada current,,supply ke lampu brek tidak memerlukan